Главная » 2016 » Січень » 29 » Система краєзнавчої роботи в Новоайдарській школі-гімназії
13:25
Система краєзнавчої роботи в Новоайдарській школі-гімназії

Змінюються часи, епохи, люди... Але вічним залишається спрямування людини до добра, любові, світла, краси, істини. Найбільше щастя для школи і батьків – виховати здорових і високоморальних дітей.

Тому виховання в Навчально-виховному комплексі Новоайдарська школа-гімназія спрямовується на розвиток усіх дітей і вибудовується таким чином, щоб забезпечити оптимальний розвиток кожної дитини, виходячи з неповторності її  індивідуальності.

В останні роки, коли одним з найважливіших суспільних завдань стає патріотичне виховання підростаючого покоління, постійно зростає роль краєзнавства. Воно найкраще за інші галузі знань сприяє вихованню патріотизму, любові до рідного краю, формуванню суспільної свідомості. Знання свого краю, його минулого і сьогодення необхідне для конкретної участі в його перебудові, переоблаштуванні, оскільки рідний край – жива, діюча частка великого світу. Краєзнавство народжує почуття патріотизму – глибоку любов до Батьківщини.

         Сутність шкільного краєзнавства полягає у всебічному вивченні учнями в навчально-виховних цілях території свого краю за різними джерелами і головним чином на основі безпосередніх спостережень під керівництвом вчителя.
         Шкільне краєзнавство відрізняється від громадського тим, що воно здійснюється тільки учнями і розвивається відповідно до навчальних та виховних завдань школи. Однією з умов шкільного краєзнавства є те, що керівництвом цього процесу займаються вчителі. Виходячи з програми, складу учнів класу та місцевих можливостей, саме вчителі визначають об'єкти для дослідження, види і методи роботи, організовують учнів на вивчення краю та спрямовують їх роботу.

         В НВК Новоайдарська школа-гімназія шкільним краєзнавством займається практично весь шкільний колектив. В школі протягом багатьох років склалася особлива система краєзнавчої роботи, до якої залучаються учні всіх класів, педагоги, батьківський колектив та громадськість регіону.

У системі шкільного краєзнавства ми виокремлюємо навчальне краєзнавство (його зміст і характер визначаються навчальною програмою) та виховне краєзнавство (завдання і зміст якого будуються відповідно до плану виховної роботи школи-гімназії).

 Навчальне краєзнавство починається з першого класу. Це уроки з курсу «Я і Україна» в початковій школі, де за допомогою вчителя учні долучаються до краєзнавчої роботи і через проектні технології усвідомлюють себе частиною Малої Батьківщини.

 Крім того, навчальне краєзнавство представлено спеціальним курсом «Рідний край», який викладається у 5-9 класах. Метою цього курсу є знайомство учнів з історико-географічною базою Луганської області, долучення до культурної спадщини нашого регіону, виховання почуття гордості за нашу землю і найголовніше – формування в учнів поняття, що Луганщина – це частина Великої Батьківщини, ім’я якій – Україна.

Відповідно до навчальних програм, навчальне краєзнавство використовується також на уроках географії, екології, історії та літератури. Всі ці напрямки, що представляють собою частини цілого, є основними структурними елементами загальношкільного краєзнавства. Вони тісно пов'язані між собою як за своїм змістом, так і за формою організації та методам проведення.
         Кожен із напрямків шкільного навчального краєзнавства обумовлений конкретними завданнями, що стоять перед тим чи іншим навчальним предметом. Кожен напрямок має власний об'єкт вивчення і являє собою самостійну систему краєзнавчої роботи в школі.

         Тим самим навчальне краєзнавство дає можливість будувати викладання навчального матеріалу згідно правила дидактики: «Від відомого до невідомого, від близького до далекого». Завдяки краєзнавству в навколишньому світі вирішується важлива педагогічна проблема – поєднання навчання із життям.

         Але сьогодні більш важливим і дієвим є виховне краєзнавство. Система виховної краєзнавчої роботи нашої школи-гімназії проходить за такими напрямками:

  • Історичне краєзнавство (історико-культурне, історико-архівне, військово-історичне та ін.)
  • Природниче краєзнавство (географічне, екологічне, біологічне та ін.)
  • Етнокультурне краєзнавство (фольклорне, художнє, літературне та ін.)
  • Туристичне краєзнавство (краєзнавчі дослідження під час туристичних походів)
  • Родинне краєзнавство (дослідження рідного  краю на прикладі історії однієї родини).

         Розглянемо безпосередньо деякі з напрямків виховної краєзнавчої роботи НВК Новоайдарська школа-гімназія.

  1. Історичне краєзнавство.

         Історичне краєзнавство - один із найбільш ефективних засобів зв'язку школи з життям. Воно відіграє велику роль у вихованні патріотизму підростаючого покоління та становленні громадянської позиції. Поняття «Вітчизна», «Батьківщина» в дитячому віці, як правило, асоціюються з конкретним селищем, селом, містом, в якому проживають учні. Від того, наскільки добре знають і люблять діти свій край, його історію, часто залежить і глибина їх патріотичних почуттів.

Історичне краєзнавство в нашій школі починається з самого порогу, переступивши який потрапляєш в постійно діючу виставкову залу, присвячену історії та розвитку рідного краю. Рекреації школи – це своєрідні музейні зали.

         На першому поверсі розміщені виставка «Мій рідний край – моя Новоайдарщина!» (фотороботи учнів школи-гімназії), експозиція «Ми і спорт» (присвячена випускникам школи-гімназії, які досягли спортивних висот), стенд «Музична спадщина народу» (частина якого присвячена видатному земляку композитору-пісеннику М. Матусовському).

         Другий поверх зустрічає нас експозицією «Любовь к Родине – первое достоинство цивилизованного человека», в якій представлені краєзнавчі матеріали, присвячені Луганській області та Новоайдарському району. (До речі, тільки в НВК Новоайдарська школа-гімназія є велика карта Новоайдарського району, що була складена вчителями географії та історії).

Ліве крило другого поверху – т.зв. «Колонна зала», створена руками вчителів, учнів, батьків і присвячена 100-річній історії школи-гімназії.

Праве крило – фотовиставка «Луганщина – світанок України!». Тут представлені видатні діячи та пам’ятні місця Луганської області.

Третій поверх – це музейна святиня, що запрошує долучитися до історії своєї Малої Батьківщини. Тут розташовані виставкові зали: «Шкільний музей» та «Українська світлиця». В рекреаціях поверху розміщений ряд експозицій: «Наши земляки – наша гордость» (експозиція присвячена учасникам Другої світової війни, Героям Радянського Союзу, кавалерам ордену Леніна за бойові заслуги, повним кавалерам ордена Слави), «Новоайдарщина в лицах» (видатні люди Новоайдарського району, які уславили свій край), «Трудовая слава Новоайдарщины» (Герої Соціалістичної Праці та кавалери ордена Леніна за трудові досягнення).

Всі ці експозиції були створені та постійно оновлюються завдяки кропіткій праці і взаємодії шкільного колективу учнів і учителів та допомозі батьків і громадськості.

Так, ідея створити експозицію «Трудовая слава Новоайдарщины» виникла раптово, коли до рук потрапили матеріали, які фактично були визнані «сміттям» і викинуті як макулатура. Це були надруковані колись в місцевій типографії картки з короткими біографічними даними декількох кавалерів ордена Леніна. Це і стало початком проекту, до реалізації якого були залучені всі класи, батьки, громадськість. Була проведена колосальна робота з пошуку фото- та інформаційних матеріалів. Дуже складно було встановити окремі факти біографій видатних людей, роки життя та ін. Вже створивши макет експозиції, з’ясували, що були сплутані імена та фото. Довелося ще раз все перевіряти і нарешті експозиція знайшла своє гідне місце і запрацювала.

         Важлива складова системи історичного краєзнавства в школі – зміст краєзнавчих знань з історії. Напрямки цих знань можна образно представити в наступному вигляді:

 

1. Моя родина.

Для реалізації цього напрямку в школі започатковано проект «Історія моєї родини». Він передбачає вивчення родоводу сім'ї, історії походження прізвищ та імен членів родин, найближчих і далеких родичів, їх соціального походження, будова сімейного древа, і т. ін. Нині проект перебуває на стадії збору і обробки матеріалів. На літні канікули учні 6-8 класів отримали завдання зібрати інформацію про походження своєї родини.

В цьому році до Дня Перемоги в школі-гімназії був запроваджений проект «Безсмертний полк». Учні та вчителі школи-гімназії створили фотогалерею своїх рідних і близьких, які були учасниками Другої світової війни. Зі світлинами своїх прадідів учні крокували на Параді Перемоги 9 травня на центральній площі селища Новоайдар. Крім того, зібрані музейні матеріали були передані до участі в телепроекті каналу «Інтер» - «Наш полк». І подалі ця робота триває, бо не всі змогли взяти участь у проекті, через політичні події, що відбуваються в нашому краї сьогодні.

2. Рідна школа.

В школі створена експозиція присвячена 100-річній історії навчального закладу. Музейні фонди історії школи формувалися завдяки сімейним архівам, матеріали музейної кімнати, що діяла в школі ще за радянські часи, спілкуючись з ветеранами педагогічної праці, колишніми випускниками і всіма, кому не байдуже своє минуле. Завдяки системній роботі вдалося дослідити історію та традиції освітнього закладу, відновити імена директорів, біографії відомих випускників та вчителів школи.

В наступному році ми будемо святкувати 110 річницю від створення освітнього закладу. Тому вже зараз продовжується робота по збору матеріалів  для нового розділу, присвяченого історії останнього десятиліття (2006-2016).

         Ще однією формою краєзнавчої роботи в школі-гімназії стала реалізація проекту «Школа – глазами её выпускников». Було проведено анкетування колишніх учнів школи-гімназії, які сьогодні вже приводять до школи своїх дітей чи онуків. Головним було питання: «Якою вам запам’яталася рідна школа?» Більшість учасників анкетування з вдячністю згадують свої шкільні роки, вчителів, однокласників. З анкетами можна ознайомитися в шкільному музеї. Цей проект ще не завершено, він триває.

3. Моє селище

         В школі-гімназії протягом багатьох років діє гурток «Шкільний музей» (керівник – учитель історії Балацька О.І.). Саме завдяки плідній роботі цього гуртка в шкільному музеї були зібрані і опрацьовані матеріали з історії рідного селища «Откуда есть пошел Новоайдар…». Ця робота взяла участь у Всеукраїнській акції «Історія міст і сіл України». (До речи, упорядкованої історії селища немає навіть у районному краєзнавчому музеї).

         В шкільному музеї в розділі «Мої видатні земляки» представлені роботи учнів гімназії – переможців  шкільних та районних конкурсів.

         Системна краєзнавча робота учнівського та педагогічного колективів приносить свої результати. Неодноразово учні школи-гімназії перемагали у багатьох районних і обласних конкурсах, присвячених розвитку рідного краю. Так, у 2011 році учениця 11 класу Рибалко Анастасія отримала спеціальну нагороду в обласному конкурсі «Их имена – наша гордость! Выпускники школ, прославившие наш край». Свою роботу «Живая легенда нашего времени» вона присвятила Почесному громадянину нашого селища, ветерану Другої світової війни, упоряднику Книги Пам’яті Луганської області – Соколовій Євдокії Пилипівні. Ця робота зайняла гідне місце в експозиції музею.

4. Історія району.

З історією Новоайдарського району учні можуть ознайомитися у шкільному музеї. Тут представлені стенди, присвячені керівникам району, подіям Другої світової війни, Голодомору 1932-1933рр. та ін.

До 90-річчя утворення Новоайдарського району в 2013 році в школі-гімназії були проведені різноманітні заходи, конкурси, реалізовані творчі проекти.

Члени гуртка «Шкільний музей» за розробку святкового буклету «Новоайдарському району – 90!» отримали нагороду від Новоайдарської районної адміністрації.

Історія району, зібрана і впорядкована учнями і вчителями Новоайдарскьої школи-гімназії, у вигляді електронної книги. Вона була надана Новоайдарській районній бібліотеці. За словами бібліотекарів, ця збірка користується великою популярністю серед читачів.

5. Історія області, регіону.

         В шкільному музеї частина експозиції присвячена історії Луганської області. Учнями під керівництвом вчителів історії, географії, літератури, музичного мистецтва були зібрані цікаві матеріали з історії регіону.

У 2013 році творча група учнів НВК Новоайдарська школа-гімназія (керівник проекту –  вчитель історії Заходяченко А.М.) стала переможцем в обласному конкурсі присвяченому 75-й річниці з нагоди утворення Луганської області  в номінації «Краще дослідження «Історія поруч». 

         У 2015 році члени гуртка «Шкільний музей» (керівник – вчитель історії Балацька О.І.) стали переможцями районного і обласного туру XIV Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості 2015 року «Об’єднаймося ж, брати мої!» в номінації «Історія України і державотворення» за роботу «Лемки Луганщини: вчора, сьогодні, завтра».    

         Головною метою в історичній краєзнавчій роботі нашої школи-гімназії є вивчення історичного минулого і сьогодення, дослідження регіону в історичному розвитку України, народних традицій та звичаїв, національної та духовної культури; становлення і розвитку промисловості, транспорту, сільського господарства, суспільно-політичних поглядів і течій, органів влади; стан екології регіону і т. ін.

  1. Природниче краєзнавство

Головне призначення географічного та екологічного краєзнавства полягає в тому, щоб дати можливість учням спостерігати географічну (екологічну) дійсність у співвідношеннях і зв'язках її окремих компонентів. Результати цих спостережень використовуються на практиці для формування конкретних понять. Завдяки цій роботі усуваються абстрактність географії і механічне засвоєння знань.

Природничий напрямок краєзнавчої роботи відображений в матеріалах шкільного музею.

Постійна увага педагогічного колективу до проблем природничого та екологічного краєзнавства, вміле спрямування роботи школярів втілюється в перемогах наших учнів.

Учні школи-гімназії неодноразово ставали переможцями обласних конкурсів комп’ютерних розробок з патріотичної тематики:

  • в номінації «Краща відеопрезентація» 2013 рік Єфремов Микита «Історія розвитку сільського господарства Новоайдарського району»
  • в номінації «Краща навчальна презентація» 2014 року: Рожков Микита  за роботу «Сім чудес Новоайдарщини».

Гордістю нашої школи-гімназії є учень 10 класу Гречишкін Євгеній:

  • 2010 рік – Дипломант Всеукраїнського конкурсу учнівських та педагогічних робіт «Здорова планета – здоровий ти!» в номінації «Учнівська»;
  • 2012 рік – Учасник Всеукраїнського конкурсу дослідницьких робіт для учнів 6-8 класів в номінації «Екологія: Вода у нашому житті» (Національний центр МАН України);
  • 2013 рік – Переможець заочного етапу обласного конкурсу знавців природи «Природа Донбасу»;
  • 2013 рік – Переможець ІІІ обласного конкурсу «Інтернет-мотиваторів, присвячених здоровому способу життя»;
  •  2014 рік – Учасник науково-практичної конференції «З природою разом назавжди». Його робота «Експедиція як ефективна форма вивчення екологічного стану річки Айдар» отримала Диплом цієї конференції.
  1. Етнокультурне краєзнавство

         Одними з різновидів краєзнавства в Новоайдарській школі-гімназії є етнографічне (фольклорне) та літературне краєзнавство.
        

Етнокультурне краєзнавство, що здійснюється в нашій школі-гімназії проходить за трьома напрямками:

- вивчення народних звичаїв і традицій, фольклору, усної та письмової народної творчості нашого регіону (краю, області, республіки), їх впливу на становлення сучасної публіцистики та літературної творчості;

- дослідження літературного минулого свого регіону (області, району, міста чи села;

            - вивчення біографій як маловідомих, так і популярних авторів літературних творів регіону,   відомих діячів культури рідного краю.

         Результати цієї роботи зібрані в «Українській світлиці», на базі якої проходить багато різноманітних навчальних та виховних заходів.

В шкільній бібліотеці зберігаються матеріали по дослідженню літературної спадщини нашого краю.

Учні школи-гімназії неодноразово ставали переможцями в різноманітних конкурсах. Наприклад:

2013 рік – Морозова Дарія (11 клас) – переможниця обласного конкурсу комп’ютерних розробок з патріотичної тематики в номінації «Краща медіапрезентація» з роботою «Рушник, як доля»;

2013 рік – Лукашук Владислав (11 клас) – переможець IV обласної молодіжної фольклорно-генеалогічної експедиції «Слідами минулих поколінь» в номінації «Душі відроджені джерела»;

2013 рік Куряча Оксана (11 клас) – переможниця районного і обласного етапу конкурсу творчих учнівських робіт «Мій земляк – Володимир Даль»;

2014рік – Мартинова Оксана (11 клас) - дипломант ХІІІ обласного фестивалю дитячої преси «Золотий диктофон», переможець Міжнародного конкурсу шкільних медіа в номінації «Надія нової преси».

Якість і обсяг краєзнавчої роботи, захопленість дітей і масштаби їх діяльності багато в чому визначаються особистістю вчителя. Не можна розраховувати на успіх, якщо ставитися до роботи формально, без особистої зацікавленості, адже діти відразу відчують фальш у спілкуванні.

Чи потрібно краєзнавство сучасній школі? На нашу думку, сучасна школа не може існувати поза межами краєзнавства. Адже виховання духовності та громадянської позиції, без чого не може жити і розвиватися жодна нація, неможливе без поваги до своєї історії, культури, рідного краю. Краєзнавство скорочує розрив між історією держави та історією окремої особистості, виховує причетність до справ наших предків, змушує задуматися про наше минуле і сьогодення через пошук, дослідження, вивчення рідного краю, через пізнання свого коріння, нерозривних зв'язків з попередніми поколіннями. Залучення учнів до дослідницької діяльності дозволяє ще в школі виявити тих, хто виявляє інтерес і здібності до серйозної наукової роботи, розвинути ці здібності і допомогти краще зрозуміти минуле і сьогодення нашої країни.

Просмотров: 936 | Добавил: novoaidarschool | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar